Generalforsamling afhold d.8 Marts 2020

08. marts 2020 kl. 15:06

Formandens beretning 8. marts 2020

2019 blev et begivenhedsrigt år for fodboldafdelingen i Hornbæk IF.

Året bød på masser af aktiviteter for vores medlemmer men også et bump på vejen med en ekstraordinær generalforsamling i maj måned. Den daværende formand Lars Vindahl samt Karin Scheel ønskede at udtræde af bestyrelsen, men det lykkes at samle nye kræfter – i alt tre personer – der i fællesskab kunne overtage de mange opgaver fra de to afgående medlemmer af bestyrelsen.

Det er glædeligt at kunne konstatere et stabilt medlemstal i vores afdeling. Vi forsøger altid at leve op til, at det skal være sjovt at spille fodbold i Hornbæk IF. Vi vil fortsat efter bedste evne forsøge at skabe de bedst mulige rammer for at spille fodbold i Hornbæk. Vi er meget bevidste om, at det er en stor udfordring at fastholde de ældre ungdomsårgange, men det er et punkt, som vi arbejder seriøst med i bestyrelsen.

Ungdomsformandens beretning

2019 har været et år med kerneopgaven i fokus. Med det menes at skabe nogle stabile rammer omkring vores medlemmer, hvor de på den ene side tilbydes et attraktivt fællesskab med plads til den enkelte, og på den anden side tilbydes uddannelse i netop formålet med at være en del af Hornbæk IF – Fodbold.

For at dette kan lykkes, skal der lyde en kæmpe tak til de absolut mest afgørende kræfter i en forening som vores – trænerne. Jeg er dybt taknemmelig for alle de timer, der bruges på at skabe og vedligeholde disse små oaser for vores lokale unge, hvor fællesskabet er det bærende. Dernæst skal der lyde endnu en kæmpe tak for den passion, der vises i form af videre-uddannelse og planlægning af det rent fodbold-faglige. Tingene går hånd i hånd!

I år har vi flyttet fokus en smule og forsøgt at kigge mere mod pige-fodbolden, dette har resulteret i adskillelige nye pigehold, både i de yngste årgange men også i de ældre. Disse hold er selvfølgelig skabt af nye stærke træner-teams, som på fineste vis bygger de nye hold op om alle de kerneværdier Hornbæk IF står for.

2019 har også været et år, hvor vi traditionen tro har deltaget med en masse hold til Lions Cup. Lions Cup 2019 forløb sædvanligvis med sejre og nederlag, nogen hev pokaler med hjem, andre gjorde ikke. Men hvad der udmærkede sig særligt for mig, som var deltagende som forældre for første gang, var det misundelsesværdige sammenhold, der lyste ud af samtlige deltagere fra Hornbæk IF. Det var ikke kun et sammenhold imellem spillere fra de individuelle hold, det var et sammenhold på tværs af årgange, køn, trænere og forældre.

Det stod særlig tydeligt i en finale, jeg overværede, kampen var tæt og bølgede frem og tilbage. På den ene side af banen stod samtlige Hornbæk-hold og heppede, på den anden modstander klubben. Kampen var lige og gik selvfølgelig i straffesparks konkurrence, hvor Hornbæk vandt, en sejr der ikke bare forløste glæde hos spillerne, men også for alle deltagere der stormede banen og fejrede sejren sammen. Det betragter jeg som ganske unikt og noget man som udgangspunkt kun ser på TV.

Men det er ikke kun til andres arrangementer, vores sammenhold skinner igennem. Når der afholdes Hornbæk Cup er det udelukkende pga. de mange kræfter omkring klubben, der vil hinanden det bedste. Vi har en ungdomsafdeling med uanede mange ressourcer, både på og udenfor banen, der år på år løfter arrangementer der ikke burde være mulige at løfte for en klub af vores størrelse. Disse frivillige ildsjæle har en ubeskrivelig betydning for vores klub, fordi de viser hinanden og vores børn, hvordan man i virkeligheden samarbejder, giver plads, tager plads og får ting til at ske.

Seniorformandens beretning

Foråret blev en stor succes for seniorspillerne med suveræn oprykning til serie 2 og deltagelse i Seriepokalfinalen i Brøndby, hvor vi dog mødte vores overmænd i skikkelse af et stærkt mandskab fra Ballerup. Men udenfor banen kunne vi notere en stor sejr på det sociale plan. Hornbæks spillere blev nemlig bakket op fra tribunen af omkring 100 ”medrejsende” Hornbækkere, primært ungdomsspillere, og det var noget, der gjorde indtryk på os ledere. Der skal lyde en kæmpe tak til ungdomstrænerne, der havde organiseret turen og ikke mindst Fodboldens Venner, der betalte bus og pølser til alle mand.

Efteråret for seniorspillerne har været lidt af en udfordring på det højere niveau i serie 2. Halvvejs i sæsonen er vi noteret for ti point efter 11 kampe. Bestemt ikke et godkendt point antal, men det er bestemt heller ikke noget, som har slukket gejsten i truppen, de fleste spillere sad tilbage med en følelse af, at vores pointantal kunne og burde være højere.

Målet for første halvsæson var hele tiden, at vi skulle skabe et udgangspunkt, som gjorde os i stand til at bibeholde vores plads i serie 2. Dette må man bestemt sige at vi har, og vi er bestemt heller ikke rykket ned endnu. Stemningen i truppen er i hvert fald optimistisk og fuld af gå på mod frem mod den nye halvsæson.

I efteråret måtte vi ændre vores 2, seniorhold til et 8-mands hold for at gøre det knapt så vanskeligt at stille hold hver gang.

Og nu til en aldersklasse, der mere matcher gennemsnitsalderen rundt om bordet: Oldboys’erne!

For andet år i træk leverer oldboysholdet den bedste placering i klubbens historie: En mere end hæderlig andenplads i SBU M+32 række 1. Præstationen var målrettet og med klinisk nøjagtig uden for “oprykningsfare” til den frygtede Østrække (fællesrækken for KBU og SBU)! Tilmed spillede holdet sig videre i Oldboys-Landspokalturneringen, hvor traditionsrige AB — sølvmedaljevindere i Oldboys DM’19 — er modstanderen i den sjællandske kvartfinale til april.

Holdet spillede 18 kampe i 2019 (V-U-T 12-4-2), mere end de flestes bentøj kunne holde til! Heldigvis er truppen bred, og der blev anvendt 27 spillere i årets løb i aldersspændet fra 30 til 50 år. Det kampvægtede gennemsnit var 40.4 år, hvilket lige netop sniger sig op på “Veteran status”(!) Mål, jubel og sejrsråb var der masser af med 66 scoringer — et flot gennemsnit på 3,66 pr. kamp! I netmaskerne bag klublegenden, Mads “Buffon” Christiansen, gik der blot det halve antal mål ind. Hele 17 spillere i truppen fandt vej til netmaskerne, hvilket vidner om en trup med kollektiv kvalitet.

Udover kampene har der også været tid til grillaftener på Pedella — både med og uden et slagent modstanderhold. Og endeligt afholdte holdet igen den traditionsrige afslutningsfest på »Borgerkroen« med Kahoot! Quiz og kåringer af Årets Stemmesluger, Topscorer og udnævnelsen af Årets Oldboys’er.

Oldboysholdet er i øvrigt en mindre cashcow i klubben. Kontingenterne er der styr på, gebyrer er til at overse, og det efterhånden tarvelige spillertøj, der blev sponsoreret internt på holdet efter sæsonen 2013 er nu fornyet med stor velvillighed fra nogen af holdets egne direktører.

Økonomi

Som det fremgår af regnskabet, har fodboldafdelingen en sund økonomi. Flere detaljer følger under næste punkt på dagsordenen.

Men det kan bemærkes her, at en af årsagerne til vores sunde økonomi er de mange sponsorer, der støtter fodbolden år efter år. Vores Partnerudvalg med Carsten Nielsen i spidsen udfører et stort og prisværdigt arbejde, ligesom Fodboldens Venner, der som altid bakker op til både hverdag og fest. Tak for en fantastisk opbakning og ikke mindst et godt samarbejde.

Tak til de mange frivillige

Og så har jeg gemt noget af det vigtigste til sidst. En kæmpe tak skal lyde til de mange frivillige, der på den ene eller anden måde gør det hele muligt. Trænere og ledere er som tidligere nævnt nogle af de vigtigste personer i klubben, og så er der de utroligt mange hjælpere, der stiller op, når vi afvikler f.eks. Hornbæk Cup og Kronborg Cup.

Endelig en stor tak for et godt samarbejde i bestyrelsen. Jeg synes, der bliver udført et stort og seriøst arbejde i dagligdagen, og jeg synes, at vi supplerer hinanden godt.. Tusind tak.

Steen Poulsen